fbpx
Etusivu » Blog » Digimarkkinoinnin sanakirja

Digimarkkinoinnin sanakirja

hakukoneoptimointi_neliokuva2

Hämmentääkö ihmeelliset lyhenteet ja yleinen markkinointijargonia? Saavatko kummallisia sanoja ja anglismeja täyteen viljellyt tekstit pääsi pyörälle? 

Ei hätää – Me keräsimme digitaalisen markkinoinnin sanastoa ymmärrettävään muotoon. Saa luntata!  

A/B-testaus – Metodi, jossa mainostat samanaikaisesti samalle laskeutumissivulle kahdella eri sisällöllä tai kohderyhmällä. Algoritmit antavat sinulle kampanjan aikana ja sen jälkeen dataa siitä, kumpi mainoksista suoriutui paremmin. Myös hakukoneoptimoinnissa ja verkkosivuilla voidaan harjoittaa A/B-testausta, esimerkiksi määrittämällä jonkin napin väri tai toimintakehoitteen erilaiseksi toiseen versioon.

Analytiikka – Esimerkiksi Google Analytics verkkosivuanalytiikkaa varten. Google Analyticsillä voidaan seurata esimerkiksi mainonnan onnistumista tai verkkosivun kävijöiden käyttäytymistä sivulla. 

Avainsana (Hakukoneoptimointi) – Asetat sivustosi eri sivuille eri avainsanoja. Näiden sanojen perusteella Google ja ihmiset ymmärtävät, mitä sivustosi pitää sisällään. 

Avainsana (Hakukonemainonta) – Sana, jonka perusteella hakukone, esimerkiksi Google, näyttää mainoksiasi. 

Bounce Rate (verkkosivuilla) – Osuus verkkosivusi vierailijoista, jotka poistuvat sivulta vierailematta  muilla sivuilla.  

B2B, Business-To-Business – Tällä kuvataan yrityksiä, jotka suuntaavat palvelunsa tai  tuotteensa toisille yrityksille. 

B2C, Business-To-Consumer – Tällä kuvataan yrityksiä, jotka  suuntaavat palvelunsa tai tuotteensa kuluttajille. 

CPC – Cost-Per-Click, hinta yhdelle klikkaukselle, klikkauksen hinta. Klikkimainonnan termi, jolla tarkoitetaan hintaa, joka muodostuu mainosten klikkausten perusteella. 

CPM – Cost-Per-Mille, Hinta tuhannelle näyttökerralle. Käytetään klikkimainonnassa.

CTA – Call-To-Action, toimintakehote. Tekstilinkki, kuva, tai “nappi” verkkosivuillasi, joka kehottaa asiakasta toimimaan.  Tilaa nyt! Osta heti! Ota yhteyttä! 

CTR – Click-Through-Rate, klikkausprosentti. Osuus mainoksesi näkijöistä, jotka klikkasivat mainostasi. 

Engagement rate, sitoutumisprosentti – Sosiaalisessa mediassa osuus, joka osoittaa sen kuinka monta prosenttia julkaisun näkijöistä suoritti jonkin toiminnon. (Tykkäys, kommentti, jako, jne.)

Hakusana, hakulauseke – Sana tai lauseke, jolla kuluttaja/asiakas hakee tietoa internetin hakukoneista, kuten Googlesta, Bingistä tai (harvemmin) Yahoo!sta. 

Inbound-markkinointi – Tällä tarkoitetaan markkinointia, jolla pyritään auttamaan asiakasta sisällöin, joiden luokse asiakas itse ohjautuu.

KPI – Key Performance Indicator,  avainlukumittari. Tämä voi olla vaikkapa Facebookissa seuraajien määrä, tai verkkosivujen Bounce Rate. Näitä tarkastelemalla seurataan, kuinka tavoitteiden saavuttaminen onnistuu.

Konversio – Toiminto, johon halutaan ohjata asiakasta. Esimerkiksi verkkosivuilla uutiskirjeen tilaus tai yhteydenottolomakkeen täyttö.

Konversio-optimointi – Konversio-optimoinnilla  tarkoitetaan esimerkiksi laskeutumissivulle tehtäviä toimenpiteitä joilla pyritään parantamaan, helpottamaan ja tehostamaan asiakkaan konvertoitumista. 

Konversiopolku – Polku, jota pitkin asiakas kulkee kohti konversiota. Konversiopolku voi olla esimerkiksi seuraavanlainen: 

Klikkaa mainosta – Saapuu laskeutumissivulle – Lähettää lomakkeen – Saa automatisoidun sähköpostin – Saa yhteydenoton 

Konversioprosentti – Osoittaa sen, kuinka monta prosenttia esimerkiksi verkkosivuvierailijoistasi suorittaa halutun toiminnon, eli konversion. 

Landing page – Laskeutumissivu. Sivu, jolle asiakas päätyy klikattuaan mainostasi. Laskeutumissivut kannattaa suunnitella niin, että asiakkaan on mahdollisimman helppo suorittaa konversio. 

Liidi – Potentiaalinen ostava  asiakas, esimerkiksi yhteydenottopyynnön lähettänyt henkilö tai markkinointikampanjan aikana saatu yhteystieto. Henkilö, joka on osoittanut mielenkiintonsa tuotettasi, palveluasi, tai yritystäsi kohtaan jossain muodossa. 

Long Tail Keyword – Pitkän hännän avainsana. Erittäin tarkasti määritelty avainlauseke, esimerkiksi “Digitaalinen markkinointi B2B-yrityksille” tai “Matkustaminen Kanarialle kesäkuussa”

Orgaaninen liikenne – Orgaaninen liikenne verkkosivuilla on liikennettä, josta ei ole maksettu tai joka ei ole tullut linkitysten kautta. Orgaanista liikennettä voidaan saavuttaa  mm. hakukoneoptimoinnilla ja laadukkaan, kohderyhmää kiinnostavan sisällön tuottamisella. 

Ostajapersoona – Tyypillisimmän tai haluttavimman asiakkaan kuvitteellinen arkkityyppi, jota varten jokainen markkinointitoimi optimoidaan. Ostajapersoonassa on hyvä käydä ilmi arkkityypin demografiset tiedot, ostokäyttäytyminen, sekä esimerkiksi ostajapersoonan tyypillinen työpäivä ja ongelmat ja kipupisteet. 

Ostopolku – Kuvaus ostajan matkasta brändistä tietämättömästä henkilöstä kohti ostopäätöksen tekemistä. 

PPC – Pay-Per-Click, Klikkimainonta. Mainontaa, jossa maksat pelkästään mainosten klikkauksesta, et mainoksen näyttämisestä. Klikkimainonta voi harjoittaa  muun muassa  Googlessa, Twitterissä ja LinkedInissä. 

Remarketing – Uudelleenmarkkinointi. Tällä kutsutaan markkinointia, jossa mainostat uudelleen jo verkkosivuillasi vierailleelle asiakkaalle. Verkkosivukävijöitä seurataan verkkosivuille asetettavalla koodinpätkällä. 

SEM – Search Engine Marketing, Hakukonemarkkinointi. Esimerkiksi Googlessa tapahtuvaa mainontaa. Mainoksillesi asetetaan avainsanat, ja kun ko. avainsanat esiintyvät asiakkaan tekemässä Google-haussa, mainoksesi esiintyy ns. orgaanisten hakutulosten yläpuolella. 

SEO – Search Engine Optimization – Hakukoneoptimointi. Tällä tarkoitetaan toimintoja, joilla parannetaan sivustosi löydettävyyttä ja näkyvyyttä verkosta. 

SERP – Search Engine Result Page – Hakutulossivu. Tällä tarkoitetaan esimerkiksi Googlessa hakutulosten sivua, joka esiintyy asiakkaan tehdessä haun. 

Sisältömarkkinointi – Sisältömarkkinointi on markkinointia, jossa yrityksesi tarjoaa kohderyhmiäsi hyödyttävää sisältöä digitaalisissa kanavissa – somessa, verkkosivuilla, uutiskirjeinä – liidejä kerryttäen. 

Sivuston sisäinen optimointi – Käsittää hakukoneoptimoinnissa esim. sisäisen linkityksen. Kirjaimellisesti kaikki optimointi, joka tehdään verkkosivujen sisällä. 

Sivuston ulkoinen optimointi – Käsittää hakukoneoptimoinnissa mm. ulkoiset linkitykset, joita ovat siis muilta verkkosivuilta verkkosivuillesi ohjaavat linkit. 

Tekninen optimointi – Tekninen optimointi käsittää mm. sivuston nopeuteen ja käyttöliittymään liittyviä teknisiä asioita. Sivuston kokonaistoimivuutta siis parannetaan teknisellä optimoinnilla.

UI Design, User Interface Design, Käyttöliittymäsuunnittelu – Käyttöliittymäsuunnittelu käsittää sen, miltä tuotteesi tai palvelusi verkkosivuilla visuaalisesti näyttää. UI:n tehtävä on tehdä käyttöliittymästä mahdollisimman selkeä ja helppo asiakkaalle  käyttää. 

Uniikki kävijä – Tällä  tarkoitetaan verkkosivuillasi useammin kuin kerran tietyn aikavälin sisällä vieraillutta kävijää. 

UX Design, User Experience Design, Käyttökokemussuunnittelu  – Tällä tarkoitetaan verkkosivujen asiakaskokemusta. Verkkosivujesi tulisi olla suunniteltu asiakas edellä, ajatellen asiakkaalle parhaita vaihtoehtoja. Verkkosivujen nopeus, navigaatio ja käyttöliittymän selkeys ovat esimerkkejä käyttökokemussuunnittelussa huomioon otettavista asioista. 

WOM, Word-Of-Mouth – Tällä tarkoitetaan tiedon kulkua ihmiseltä ihmiselle. Markkinoinnissa tällä tarkoitetaan sitä, kun asiakas on käyttänyt hyvää palveluasi tai tuotettasi ja kertoo siitä myös tuttavilleen tai läheisilleen. 

XML-sivukartta – Tiedosto, johon on merkitty sivustosi kannalta merkittävimmät alasivut. Tiedosto lisätään Googlen Search Consoleen, ja Google indeksoi eli lisää verkkosivusi hakemistoonsa. 

Uusin artikkeli

Lisää artikkeleita

Tilaa uutiskirjeemme

Emme tuki sähköpostiasi spämmillä

popa-kaikki-markkinoinnin-palvelut

Käytämme evästeitä parantaaksemme sivun käyttökokemusta. Hyväksyt evästeiden käytön jatkamalla sivun selaamista. Evästekäytäntömme