fbpx
Etusivu » Blog » Mitä hakukoneoptimointi on?

Mitä hakukoneoptimointi on?

Blue Ocean Photo Summer Instagram Post

Mitä hakukoneoptimointi on?

Hakukoneoptimointi (SEO, Search Engine Optimization) on nimi toiminnoille, joilla parannetaan sivuston näkyvyyttä hakukoneissa, kuten Googlessa. Hakukoneoptimoinnilla huolehditaan myös siitä, että verkkosivusi sisältö vastaa sitä mitä verkosta haetaan. Onnistuneella optimoinnilla verkkosivusi saavuttavat ilmaista liikennettä verkkosivuille ja parempaa näkyvyyttä tuotteille, palveluille sekä koko brändille verkossa. Hakukoneoptimointi ei itsessään maksa mitään, mutta sen huolellinen tuottaminen on työlästä ja aikaa vievää.

Hakukoneet tarjoavat hakijoille sisällöltään parhaiten hakua vastaavat sivut. Tämän takia pitäisi muistaa, että optimointia tehdään myös ihmisille, ei pelkästään hakukoneita varten. Hakukoneoptimoinnissa on kyse sivuston näkyvyyden parantamisesta orgaanisessa, siis ei maksetuissa hakutuloksissa. 

Mitä hyötyä hakukoneoptimoinnista on? 

Hakukoneoptimointi oikein toteutettuna auttaa yrityksen nettisivuja näkymään paremmin hakutuloksissa ja näin lisäämään tunnettuutta ja näkyvyyttä yrityksestäsi ja sen tarjoamista palveluista.  Tässä blogissa käydään läpi mitä hakuoptimointi on, mitä sen toteutus sisältää ja mitä hyötyä se tarjoaa yritykselle ja myös asiakkaalle.

Mitä hakukoneoptimoinnin toteutus sisältää?

Hakukoneoptimoinnin toteutukseen kuuluu sivuston sisäinen optimointi, ulkoinen optimointi ja tekninen optimointi. 

Sisäistä optimointia on muun muassa sivuston sisällön optimointi määritetyille hakusanoille. Organisaatiosi oleellisimmat hakusanat määritellään hakusana-analyysin avulla. Sisäiseen optimointiin kuuluu lisäksi muun muassa sivujen otsikointi.  Se on hyvin tärkeä osa hakukoneoptimointia, sillä sivujen otsikot auttavat niin hakukoneita kuin hakijoitakin ymmärtämään, mitä sivusi pitää sisällään. Sisäistä optimointia on myös metakuvauksien luonti, tekstisisällön optimointi sekä sisäinen linkitys.

Sivujen ulkoista optimointia ovat ulkopuolisilta sivustoilta verkkosivuillesi kohdistuvat linkitykset. Näitä linkityksiä voivat olla esimerkiksi sosiaalisessa mediassa olevat linkit tai muilta sivustoilta sivuillesi johtavat linkit. Googlen huomiota enemmän saavat ne sivut, jotka ovat saaneet linkityksiä muilta sivuilta. Kaikki linkitykset eivät kuitenkaan ole saman arvoisia keskenään. Mikäli linkityksiä sivustolle tulee Googlen algoritmien mukaan ”hämäriltä” verkkosivuilta, voi olla, että linkitys vaikuttaakin negatiivisesti verkkosivujesi sijoitukseen hakukoneissa.

Verkkosivujen tekninen optimointi tarkoittaa sivuston nopeuden optimointia paremmaksi, mobiilikäytettävyyden parantamista, sivuston valikkojen ja navigoinnin selkeyttämistä, URL-otsikkojen rakenteen parantamista, sekä sivuston uudelleenohjauksien määrittämistä.

Hakukoneoptimoinnin hyödyistä on moneksi 

Hakukoneoptimointi auttaa yritystä kokonaisvaltaisesti erottumaan verkon viidakosta. Laadukas liikenne verkkosivuille, parempi käyttäjäkokemus, luottamuksen rakentaminen ja 24/7 promoaminen ovat vain muutamia hakukoneoptimoinnin hyötyjä. 

Parempi käyttäjäkokemus 

On monia tapoja parantaa nettisivuja ja maksimoida näin käyttäjäkokemusta. Näihin tapoihin kuuluu esimerkiksi yleisölle olennaisen tiedon tarjoaminen, tekstiä tukevien kuvien ja videoiden jakaminen tai mobiiliystävällinen nettisivu. Jos nämä asiat ovat kunnossa nettisivulla, sivuston hakukonesijoitus paranee. Nettisivua voi ja tulee testata käyttäjäkokemuksen kannalta sivuston ylläpitäjän toimesta. Jos sivusto ei toimi esimerkiksi kunnolla älypuhelimella, kävijät voivat poistua heti sivustolta.

Laadukas liikenne nettisivuille

Orgaaninen hakukoneliikenne on laadukasta liikennettä, koska hakijat päätyvät hakutulosten kautta sivustolle ilman maksullista mainontaa. Näin sivustolle päätyneet ovat kiinnostuneet tuotteista ja palveluista mitä yritys tarjoaa. Orgaanisen liikenteen etuihin kuuluu myös kustannustehokkuus pitkällä aikavälillä, koska se ei vaadi rahallista panostusta. Se auttaa yritystä myös nousemaan hakutuloksissa kilpailijoiden edelle, mikä parantaa yrityksen kilpailukykyä.

Brändin rakentaminen ja yrityksen näkyvyys

Hakukoneoptimoinnin yhdistäminen brändistrategiaan tekee brändin rakentamisesta tehokasta. Tämän onnistuessa ihmisille muodostuu kuva brändistä nettisivun käyttäjäkokemuksen kautta. 

Käyttäjäkokemusalueet ovat:

Hyödyllisyys – Sivuston sisältö on hyvää, hyödyllistä ja ajankohtaista.

Käytettävyys – Nettisivua on helppo selata.

Vetoava – Nettisivun ulkoasu miellyttää kohdeyleisöä

Löydettävyys – Sisällön hakeminen on helppoa

Helppokäyttöisyys  – Sivusto ottaa huomioon ihmiset joilla on rajoituksia

Luotettavuus – Brändistä luodaan luotettava kuva 

Nämä käyttäjäkokemuksen osa-alueet auttavat nettisivua myös näkymään paremmin hakutuloksissa. 

Luottamuksen rakentaminen

Ihmiset etsivät Googlesta ratkaisuja ongelmiinsa ja luottavat näin myös sen tarjoamiin hakutuloksiin. Hakijoiden keskuudessa myös luotetaan yritykseen, joka on ratkaisun tarjoavan nettisivun takana.

Hakukoneoptimointi promoaa 24/7 

Jos sivusto sijoittuu korkealle hakutuloksissa, se tulee huomatuksi. Tämän johdosta verkkosivuilla vieraillaan vuorokaudesta ja päivästä riippumatta. Hakukoneoptimointi toimii siis ympäri vuorokauden ilmaisena mainostajana. Jos näkyvyys on orgaanisissa hakutuloksissa kärjessä, promoaminen tapahtuu ilman minkäänlaisia kuluja.

Hakukoneoptimointi tuo offline-myyntiä (esim. kivijalkamyymälässä)

Monet ihmiset käyttävät hakukoneita tiedon hankkimiseen, mutta voivat vierailla kaupassa tai tehdä puhelinsoiton ostaakseen varsinaisen tuotteen. Tämän takia hakukoneoptimointi on merkittävä tekijä offline-myynnin lisäämisessä.

Kun hakukoneoptimointi on tehty oikein se voi vaikuttaa yrityksen kaikkiin osa-alueisiin positiivisesti.  Jos yrityksesi hakukoneoptimoinnissa on puutteita tai haluat selvittää sen tilan, ota yhteyttä Popaan! 

Uusin artikkeli

Lisää artikkeleita

Tilaa uutiskirjeemme

Emme tuki sähköpostiasi spämmillä

popa-kaikki-markkinoinnin-palvelut

Käytämme evästeitä parantaaksemme sivun käyttökokemusta. Hyväksyt evästeiden käytön jatkamalla sivun selaamista. Evästekäytäntömme