Hakukoneoptimointi oikein toteutettuna auttaa yrityksen nettisivuja näkymään paremmin hakutuloksissa ja näin lisäämään tunnettuutta ja näkyvyyttä yrityksestäsi ja sen tarjoamista palveluista tai tuotteista. Tässä blogissa käydään läpi, mitä hakukoneoptimointi on, mitä sen toteutus sisältää ja mitä hyötyä se tarjoaa yritykselle ja myös asiakkaalle.
Mitä hakukoneoptimointi on?
Hakukoneoptimointi (SEO, Search Engine Optimization) on nimi toiminnoille, joilla parannetaan sivuston näkyvyyttä hakukoneissa, kuten Googlessa. Hakukoneoptimoinnilla huolehditaan myös siitä, että verkkosivusi sisältö vastaa sitä mitä verkosta haetaan.
Onnistuneella optimoinnilla verkkosivusi saavuttavat ilmaista liikennettä verkkosivuille ja parempaa näkyvyyttä tuotteille, palveluille sekä koko brändille verkossa. Hakukoneoptimoinnissa on siis kyse sivuston näkyvyyden parantamisesta orgaanisissa (eli ei maksetuissa) hakutuloksissa. Hakukoneoptimointi ei itsessään maksa mitään, mutta sen huolellinen tuottaminen on hieman työlästä ja aikaa vievää.
Hakukoneet tarjoavat hakijoille sisällöltään parhaiten hakua vastaavat sivut. Tämän takia pitäisi muistaa, että optimointia tehdään myös ihmisille, ei pelkästään hakukoneita varten.
Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?
Laadukkaasti tehty hakukoneoptimointi on erittäin tärkeää verkkosivuille. Vaikka kävijöitä ohjautuu verkkosivuille sosiaalisen median ja maksetun mainonnan kautta, niin edelleen suurin osa verkkosivukävijöistä tulee orgaanisten hakutulosten kautta. Ajan käyttäminen hakukoneoptimoinnin tekemiseen on siis todellakin hyödyllistä.
Hakukoneoptimointi on tärkeää myös siksi, että esimerkiksi hyvin tehty hakukoneoptimoitu blogiteksti voi tuoda kävijöitä verkkosivuille vielä kauan tekstin julkaisemisen jälkeenkin ja sitä kautta maksaa monin verroin takaisin kaiken sen vaivannäön.
Mitä hakukoneoptimointi sisältää?
Hakukoneoptimoinnin toteutukseen kuuluu sivuston sisäinen hakukoneoptimointi, ulkoinen hakukoneoptimointi ja tekninen hakukoneoptimointi.
1. Sisäinen hakukoneoptimointi
Sisäistä hakukoneoptimointia on muun muassa sivuston sisällön optimointi määritetyille hakusanoille. Yrityksesi oleellisimmat hakusanat määritellään hakusana-analyysin avulla. Sisäiseen optimointiin kuuluu lisäksi muun muassa sivujen otsikointi. Se on hyvin tärkeä osa hakukoneoptimointia, sillä sivujen otsikot auttavat niin hakukoneita kuin hakijoitakin ymmärtämään, mitä sivusi pitää sisällään. Sisäistä optimointia on myös metakuvauksien luonti, tekstisisällön optimointi sekä sisäinen linkitys.
2. Ulkoinen hakukoneoptimointi
Sivujen ulkoista hakukoneoptimointia ovat ulkopuolisilta sivustoilta verkkosivuillesi kohdistuvat linkitykset. Näitä linkityksiä voivat olla esimerkiksi sosiaalisessa mediassa olevat linkit tai muilta sivustoilta sivuillesi johtavat linkit. Näkyvyyttä Googlessa saavat enemmän ne sivut, jotka ovat saaneet linkityksiä muilta sivuilta. Kaikki linkitykset eivät kuitenkaan ole saman arvoisia keskenään. Mikäli linkityksiä sivustolle tulee Googlen algoritmien mukaan ”hämäriltä” verkkosivuilta, voi olla, että linkitys vaikuttaakin negatiivisesti verkkosivujesi sijoitukseen hakukoneissa.
3. Tekninen hakukoneoptimointi
Verkkosivujen tekninen hakukoneoptimointi tarkoittaa sivuston nopeuden optimointia paremmaksi, mobiilikäytettävyyden parantamista, sivuston valikkojen ja navigoinnin selkeyttämistä, URL-otsikkojen rakenteen parantamista, sekä sivuston uudelleenohjauksien määrittämistä.
Mitä hyötyä hakukoneoptimoinnista on?
Hakukoneoptimointi auttaa yritystä kokonaisvaltaisesti erottumaan verkon viidakosta. Siitä on myös monia muitakin hyötyjä. Käydään seuraavaksi niistä läpi muutamia.
Parempi käyttäjäkokemus
On olemassa monia keinoja, joiden avulla nettisivuja pystyy parantamaan ja sitä kautta tarjoamaan kävijöille paremman käyttäjäkokemuksen. Tällaisia keinoja ovat esimerkiksi kävijöille olennaisen tiedon tarjoaminen, tekstiä tukevien kuvien ja videoiden jakaminen ja mobiiliystävälliset verkkosivut. Jos nämä asiat ovat kunnossa verkkosivuillasi, myös sivuston sijoittuminen hakukoneessa paranee. Jos sivusto ei toimi esimerkiksi kunnolla älypuhelimella, kävijät voivat poistua heti sivustolta.
Mistä sen sitten tietää, tarviiko sivuja parantaa? Paljon tietoa on saatavilla erilaisista sivustoa seuraavista analytiikkatyökaluista, kuten Google Analyticsista ja Google Search Consolesta. Lisäksi erittäin toimiva tapa on testata A/B-testauksella eri versioita.
Laadukas liikenne nettisivuille
Orgaaninen hakukoneliikenne on laadukasta liikennettä, koska hakijat päätyvät hakutulosten kautta sivustolle ilman maksullista mainontaa. Näin sivustolle päätyneet ovat kiinnostuneet tuotteista ja palveluista, joita yritys tarjoaa. Orgaanisen liikenteen etuihin kuuluu myös kustannustehokkuus pitkällä aikavälillä, koska se ei vaadi rahallista panostusta. Orgaaninen liikenne auttaa yritystä myös nousemaan hakutuloksissa kilpailijoiden edelle, mikä parantaa yrityksen kilpailukykyä.
Brändin rakentaminen ja yrityksen näkyvyys
Hakukoneoptimoinnin yhdistäminen brändistrategiaan tekee brändin rakentamisesta tehokasta. Tämän onnistuessa ihmisille muodostuu kuva brändistä nettisivun käyttäjäkokemuksen kautta.
Käyttäjäkokemusalueet ovat:
Hyödyllisyys – Sivuston sisältö on hyvää, hyödyllistä ja ajankohtaista
Käytettävyys – Nettisivua on helppo selata
Vetoava – Nettisivun ulkoasu miellyttää kohdeyleisöä
Löydettävyys – Sisällön hakeminen on helppoa
Helppokäyttöisyys – Sivusto ottaa huomioon ihmiset joilla on rajoituksia
Luotettavuus – Brändistä luodaan luotettava kuva
Nämä käyttäjäkokemuksen osa-alueet auttavat nettisivua myös näkymään paremmin hakutuloksissa.
Luottamuksen rakentaminen
Ihmiset etsivät Googlesta ratkaisuja ongelmiinsa ja luottavat näin myös sen tarjoamiin hakutuloksiin. Hakijoiden keskuudessa myös luotetaan yritykseen, joka on ratkaisun tarjoavan nettisivun takana.
Markkinoiminen 24/7
Jos sivusto sijoittuu korkealle hakutuloksissa, se tulee huomatuksi. Tämän johdosta verkkosivuilla vieraillaan vuorokaudesta ja päivästä riippumatta. Hakukoneoptimointi toimii siis ympäri vuorokauden ilmaisena mainostajana. Jos näkyvyys on orgaanisissa hakutuloksissa kärjessä, markkinoiminen tapahtuu ilman minkäänlaisia kuluja.
Offline-myynnin tuominen (esim. kivijalkamyymälässä)
Monet ihmiset käyttävät hakukoneita tiedon hankkimiseen, mutta voivat vierailla kaupassa tai tehdä puhelinsoiton ostaakseen varsinaisen tuotteen. Tämän takia hakukoneoptimointi on merkittävä tekijä offline-myynnin lisäämisessä.
Hakukoneoptimointi prosessina
1. Analysoi nykytilanne
Kartoita, mikä on sivustosi orgaanisen liikenteen tämän hetkinen tilanne.
Jos Google Search Console ei ole jo käytössä, ota se käyttöön tässä vaiheessa. Sieltä näet mm. hakusanat, joilla kävijät päätyvät sivuillesi tai joille sivustosi sijoittuu hakukoneiden tulossivulla.
Myös Ahrefs on nykytilanteen kartoittamiseen hyvä väline. Se on ilmainen ohjelmisto, joka antaa osviittaa kaikista hakukoneoptimoinnin osa-alueista sivullasi.
Google Analytics on erittäin tärkeä työkalu nykytilanteen kartoittamiseen. Sieltä näet dataa siitä, mikä on orgaanisen liikenteen tilanne sivullasi.
2. Suunnittele toimenpiteet ja toteuta ne
Suunnittele, määritä ja prioriosoi hakukoneoptimoinnin tekeminen verkkosivuillasi. Kriittiset virheet, kuten 404-sivut ja kuvat sekä virheelliset linkitykset kannattaa poistaa pikimmiten. Tee toimenpiteet tekemäsi listan avulla.
3. Seuraa tilannetta
Seuraile vaikka kuukauden välein, miten tilanne lähtee paranemaan sivullasi – Älä kuitenkaan tee hätiköityjä päätöksiä, vaan anna hakukoneiden rauhassa indeksoida mahdolliset uudet sivusi sekä muutokset sivuillasi.
4. Uusi analyysi ja jatkotoimenpiteet
Suorita uusi analyysi ja tee uusi toimenpidelistaus. Hakukoneoptimointi ei tule koskaan valmiiksi, vaan seurantaa, analysointia ja toimenpiteitä tarvitsee tehdä säännöllisesti. Tätä sykliä jatkuvasti pyörittämällä parannat sivusi näkyvyyttä hakukoneissa.
Kun hakukoneoptimointi on tehty oikein, se voi vaikuttaa yrityksen kaikkiin osa-alueisiin positiivisesti.
Jos yrityksesi hakukoneoptimoinnissa on puutteita tai haluat selvittää sen tilan, ota yhteyttä meihin. Me autamme mielellämme!