fbpx
Etusivu » Blog » Google Analytics 4

Google Analytics 4

hakukoneoptimointipaakuva2

Google julkaisi hiljattain uuden verkkosivuanalytiikan työkalun. Google Analytics 4 tarjoaa uusia tapoja verkkosivukävijöiden mittaamiseen ja lisäksi upouuden käyttöliittymän, joka on modernimpi ja helppokäyttöisempi kuin entinen Universal Analytics. Tämä kokonaan uusi Google Analytics 4 kannattaa asentaa hyvissä ajoin omille verkkosivuille, sillä vanhaa Universal Analyticsiä ei enää tulla kehittämään ja uusi Google Analytics 4 tulee korvaamaan entisen Universal Analyticsin. Kiire ei kuitenkaan ole, sillä Universal Analytics ei tule vielä hetkeen poistumaan käytettävistä. 

Mitä uutta Google Analytics 4 tarjoaa? 

Analyysit

Google Analytics 4 tarjoaa analyysimalleja entisten, lukemattomien raporttien tilalle. Uudesta analyysikeskuksesta löytyy erilaisia malleja datan analysointia varten. Tällä hetkellä analyysimalleja on vajaa kymmenen, mutta ajan kanssa malleja päivitetään ja lisätään varmasti enemmän

Tapahtumat 

Tapahtumien luominen on nyt entistä helpompaa, sillä joidenkin tapahtumien luomista varten ei tarvitse enää asettaa erillisiä koodinpätkiä verkkosivuille tai käyttää Google Tag Manageria sitä varten.  Monimutkaisemmat konversioseurannat ja tapahtumat hoituvat jatkossa kuitenkin Tag Managerin kautta tuttuun tapaan.

Koneoppiminen

Uudella Google Analytics 4:llä voidaan hyödyntää koneoppimista – Voimme esimerkiksi asettaa verkkokauppaan hälytyksen, joka ilmoittaa sähköpostitse mikäli jonkun tietyn tuotteen kysyntä on nousussa tai trendeissä on muita muutoksia. Tätä koneoppimista hyödyntämällä voidaan siis ennakoida ja reagoida entistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin.

Parempi integraatio Google Adsin kanssa

GA4:llä on syvempi integraatio Google Adsin kanssa. GA4:n dataa voidaan käyttää relevantimpien ja parempien mukautettujen yleisöjen luomiseen. Esimerkiksi jos tietyssä yleisössä ollut henkilö päätyy konversioon, voidaan hänet poistaa yleisöstä.

Mittarit 

GA4:n mittarit keskittyvät selkeästi enemmän asiakkaaseen ja asiakkaan elinkaareen kuin Universal Analyticsin mittaristo. Uudella Google Analyticsillä voidaan seurata asiakkaan elinkaarta kokonaisuutena. Tämä on todella hyvä juttu, sillä näin voidaan paremmin ymmärtää asiakkaan tekemiä päätöksiä verkossa ja saada kokonaiskuva asiakkaan digitaalisesta ostopolusta alusta loppuun saakka. 

Mitä seuraavaksi?

Suosittelemme uuden Analyticsin asentamista verkkosivuille piakkoin. Vaikka et heti käyttäisikään uutta Analyticsiä, sen on hyvä antaa kerätä dataa mahdollisimman pitkään verkkosivuilla. Kun sitten myöhemmin otat uuden Google Analytics 4:n käyttöön, tili on kerennyt jo kerätä dataa, jota voit käyttää vertailukohtana. 

Kaipaatko apua verkkoanalytiikan kanssa? Ota yhteyttä meihin, niin laitetaan yrityksesi verkkokaupan tai verkkosivun analytiikka kuntoon! 

Uusin artikkeli

Lisää artikkeleita

Tilaa uutiskirjeemme

Emme tuki sähköpostiasi spämmillä

popa-kaikki-markkinoinnin-palvelut

Käytämme evästeitä parantaaksemme sivun käyttökokemusta. Hyväksyt evästeiden käytön jatkamalla sivun selaamista. Evästekäytäntömme