fbpx
Etusivu » Blog » Kenelle haluat puhua? Kuvaa ostajapersoonasi

Kenelle haluat puhua? Kuvaa ostajapersoonasi

Suunnittelu

Taitava puhuja ottaa tulevan yleisönsä huomioon jo esitystään suunnitellessaan. Vastaavasti sisältömarkkinoija ottaa sisällöntuotannossa kaiken aikaa huomioon sen, kenelle kirjoittaa ja mitä haluaa sisällöllään saada aikaan. Jotta voisi tietää, kenelle tarkalleen ottaen kirjoittaa, sitä täytyy ensin hieman tutkia. Vasta tämän jälkeen voi ryhtyä kuvaamaan ne oman liiketoiminnan kannalta olennaisimmat ostajapersoonat. 

Miksi on tärkeää tuntea, kenelle puhuu?

Oman potentiaalisen kohderyhmän ymmärtäminen on liiketoiminnan menestymisen kannalta olennaisen tärkeää. Siis kenelle tarkalleen ottaen tuotamme näitä tuotteita tai palveluita? Siis millainen ihminen on todennäköisimmin kiinnostunut juuri meidän yrityksemme tuote- tai palveluntarjonnasta?

Yrityksissä tehdään monenlaisia taustatutkimuksia, joiden avulla pyritään ymmärtämään ympäröivää yhteiskuntaa, kilpailutilannetta, kuluttajakäyttäytymistä, kysyntää jne. Tyypillisesti tämä ymmärrys jää yritykseen yksilöiden hiljaiseksi tiedoksi tai yksittäiseksi raportiksi. Tämäntasoinen, yleisluontoinen tieto ei riitä markkinoinnin käytännön toimien ohjaamiseksi.

Jotta markkinointi voisi tuottaa tulosta, täytyy tietää hyvin tarkkaan, kenelle viestiä ollaan kohdentamassa. Erityisesti digimarkkinoinnin maailmassa kohdentaminen on tuloksellisuuden a ja o. Digikampanjoissakin on riski harhaantua massamarkkinoinnin poluille, jos ei tee kotiläksyjään kunnolla; silloin euroja palaa varmasti taivaan tuuliin. 

Kuinka digissä voisikaan kohdentaa, jos ei tiedä kenelle? Tämän artikkelin tarkoitus on tarjota apua tähän haasteeseen.

Mitä ostajapersoona tarkoittaa

Ostajapersoona on tyypittely henkilöstä, jonka voimme mainita ihanneasiakkaaksemme. Se kertoo riittävällä tarkkuustasolla henkilöstä, jolle suuntaamme markkinointiviestintäämme. 

Ostajapersoonakuvauksen on syytä pohjautua huolelliseen taustatutkimukseen, jotta markkinointiviestinnän kärki ei sen myötä menisi metsään. Yrityksellä voi myös olla useita ostajapersoonia, omasta tuote- tai palvelutarjonnasta riippuen. Jokainen niistä tarvitsee oman kuvauksensa.

Ostajapersoona on kuvattava riittävän inhimillisesti ja aidontuntuisesti, jotta se voisi “herätä henkiin” ja sen voisi “tuntea”. Tämä auttaa markkinoijaa puhumaan ja kirjoittamaan ihmiseltä ihmiselle (1:1). 

Ostajapersoonan kuvausprosessi 

Jotta lopputulos olisi mahdollisimman lähellä oikeaa, ostajapersoonien kuvaustyössä kannattaa edetä seuraavassa järjestyksessä:

Tutki

Jokaisessa yrityksessä on syntynyt eritasoisia mielikuvia potentiaalisimmasta asiakastyypistä. Tämä mielikuva voi vaihdella suurestikin riippuen siitä, keneltä kysyy. 

Koska sisältösuunnitelmaa ei voi perustaa olettamuksiin eikä mielipiteisiin, asiaa on hieman tutkittava. Kenelle haluammekaan puhua?

Taustatietojen kokoamisen menetelmiä ovat julkisten kanavien tutkailu (esim. some-kanavat, palstat, ryhmät), yrityksen sisäiset haastattelut sekä asiakashaastattelut. 

Muodostetaan siis ensin mielikuvaa saatavilla olevasta “valmiista” tiedosta – mikä kentällä puhututtaa? Millaisista asioista olettamani kohderyhmän ihmiset ovat huolissaan tai kiinnostuneita? 

Sen jälkeen haastatellaan oman yrityksen asiakasrajapinnassa toimivat tahot, kuten myynti- ja markkinointijohtaja sekä asiakaspalvelu. Miten nämä asiakkaita tuntevat tahot tyypittelisivät yrityksen tärkeintä kohderyhmää? 

Kun sisäinen ymmärrys aiheesta on käyty läpi, haastatellaan muutamat tärkeimmät asiakkaat ja mahdollisesti myös joku sellainen asiakas, joka ei päätynyt ostamaan meiltä. 

Tutkimisvaiheen jälkeen on jo syntynyt selkeä mielikuva siitä, minkä tyyppisiä ihmisiä ja missä rooleissa olemmekaan viestinnällämme tavoittelemassa.

Vedä yhteen

Tutkimusvaiheen jälkeen kokoonnutaan tiimillä määrittelemään, montako ostajapersoonaa meillä itse asiassa on, mitkä heidän perustietonsa (demografia) on ja millaisia vaiheita ostajan tyypillinen ostoprosessi sisältää.

Yhteenvetovaiheen jälkeen meillä on siis perustiedot meille tärkeistä ostajapersoonista sekä ostoprosessin kuvaus.

Kuvaa ostajapersoonat

Yhteenvedon jälkeen onkin sopiva hetki siirtyä kuvaamaan valitut ostajapersoonat. Vaikka riittävä tarkkuustaso on tärkeä, ei kuitenkaan ole olennaista juuttua kiistelemään yksityiskohdista – kuten siitä, millaisia lehtiä k.o. persoona kuluttaa tai millaisella ajopelillä hän hurauttaa töihin. 

Kuvausten luonnokset kommentoidaan tiimissä ja kuvauksia parannetaan. Tämän jälkeen voidaan laatia varsinaiset kuvaukset valittuun formaattiin (PDF, A3, presentaatio tms.).

Paranna ostajapersoonia

Työ ei kuitenkaan vielä päättynyt tähän. Olemme nyt saaneet kuvattua henkilöt, joille haluamme sisältömme osoittaa ja joiden toivomme reagoivan niihin. Kuvaukset ovat kuitenkin edelleen parhaita arvauksia, ja ne on validoitava vielä käytännön työssä. 

Ostajapersoonille on siis nimettävä vastuuhenkilö, jonka vastuulla on huolehtia kuvausten ajantasaisuudesta haastattelemalle yrityksen omaa tiimiä. Vastaavatko kuvaukset todellisuutta? Onko yrityksen tarjonta säilynyt samana? Jne. Kuvauksiin on hyvä palata säännöllisin väliajoin. 

Tarvitsetko apua ostajapersoonakuvausten laatimisessa?

Ota yhteys, me autamme!

Uusin artikkeli

Lisää artikkeleita

Tilaa uutiskirjeemme

Emme tuki sähköpostiasi spämmillä

popa-kaikki-markkinoinnin-palvelut

Käytämme evästeitä parantaaksemme sivun käyttökokemusta. Hyväksyt evästeiden käytön jatkamalla sivun selaamista. Evästekäytäntömme