Etusivu » Blog » Markkinoinnin STP-malli – mikä se on ja mitä hyötyä siitä on?

Markkinoinnin STP-malli – mikä se on ja mitä hyötyä siitä on?

STP-malli on onnistuneen markkinoinnin taustalla huolellisen suunnitelman sekä sen tavoitteellisuuden lisäksi. Näitä aiheita olemmekin jo aiemmin käsitelleet täällä. Tässä artikkelissa käsitellään markkinoinnin STP-mallia, eli segmentointia, targetointia ja positiointia, jotka ovat myös tärkeä osa onnistuneen markkinoinnin suunnittelua. Tämä malli on oiva työkalu, kun suunnitellaan markkinoinnin kohdentamista.

Mikä on STP-malli?

STP-malli on markkinoinnin kohdentamisen työkalu. STP-malli on prosessi, jossa tunnistetaan markkinat, pilkotaan ne, kohdennetaan markkinointi valikoiduille segmenteille, ja positioidaan oma tuote tai palvelu kilpailijoihin nähden. STP-mallia kannattaa käyttää ensisijaisena menetelmänä, kun suunnitellaan uuden tuotteen tai palvelun markkinointia.

STP-mallin hyödyt

STP-mallin hyödyntäminen edesauttaa kirkastamaan yrityksesi suhdetta kilpailijoihin. Sen lisäksi se tarjoaa näkökulmia markkinoinnin tekemiseen ja suunnittelemiseen – ennen kaikkea se on loistava työkalu markkinoinnin kohdentamista varten. Lisäksi sen avulla voidaan tunnistaa uusia, kehittyviä markkina-alueita.

Segmentointi

Ensimmäisenä segmentoidaan, eli tutkitaan ja kuvataan markkinoita sekä ryhmitellään asiakasryhmiä pienempiin osiin. Asiakassegmenttejä voidaan erotella demografisten tekijöiden, käyttäytymisen, tarpeiden, arvojen, elämäntyylin ja asiakassuhteen perusteella. Tarkoituksena on löytää ne yleisöt, jotka tarvitsevat tuotteitasi tai palveluitasi, eli todennäköisimmin käyttävät rahaa niihin.

Targetointi

Tässä vaiheessa tehdään päätökset siitä, mille kohderyhmille markkinointia lähdetään suunnittelemaan. Tarkoituksena on siis tarkastella segmentoinnin aikana löydettyjä ja määritettyjä asiakasryhmiä ja päättää, mikä tai mitkä niistä valikoidaan markkinoinnin kohderyhmäksi. Ideaalisegmentti kasvaa jatkuvasti, on korkeatuottoinen ja sillä on matalat asiakashankinnan hinnat.

Kannattaa pohtia seuraavia seikkoja päätöksiä tehdessä:

  • Koko – Mikä on asiakasryhmän koko, mikä on sen tulevaisuuden potentiaali?
  • Tavoitettavuus – Onko yritykselläsi resursseja tavoittaa asiakasryhmä? Kuinka vaikeaa ryhmän tavoittaminen on?
  • Tuotto – Mikä on asiakkaan elinkaariarvo? Mitkä asiakasryhmät käyttäisivät eniten rahaa tuotteisiin ja palveluihin, joita yrityksesi tarjoaa?

Positiointi

Viimeinen vaihe STP-mallissa on positiointi – tässä vaiheessa erotat tuotteesi tai palvelusi kohdeyleisön silmissä kilpailijoista. Mikä on se tekijä, jolla asiakas valitsee sinun palvelusi eikä kilpailijan palvelua? Mikä tekee tuotteistasi ainutlaatuisen?

Käyttökokemuksen lisäksi kannattaa pohtia myös symbolisia kilpailuetuja – parantaako tuotteesi asiakkaan minäkuvaa? Vai kenties yhteenkuuluvuuden tunnetta? Pohdi, mitä tunteita tuotteesi asiakkaan mielessä aiheuttaa. 

Yhteenveto

STP-mallia käyttämällä yritykset voivat tunnistaa heille kaikkein tärkeimmät asiakassegmentit ja luoda tuotteita ja markkinointiviestintää kohdennettuna noille asiakassegmenteille. Tämä helpottaa markkinoinnista vastuussa olevia henkilöitä luomaan sitouttavia ja personoituja kampanjoita, jotka muuttavat verkkosivukävijät asiakkaiksi.

Jos haluaisit kuulla lisää markkinoinnin kohdentamisesta ja STP-mallista tai kaipaat apua oman markkinoinnin kohdentamiseen, ota meihin yhteys!

Uusin artikkeli

Lisää artikkeleita

Tilaa uutiskirjeemme

Emme tuki sähköpostiasi spämmillä

popa-kaikki-markkinoinnin-palvelut

Käytämme evästeitä parantaaksemme sivun käyttökokemusta. Hyväksyt evästeiden käytön jatkamalla sivun selaamista. Evästekäytäntömme