fbpx
Etusivu » Blog » Mitä on digitaalinen markkinointi?

Mitä on digitaalinen markkinointi?

sahkopostimarkkinointi_paakuva

Palataanpas hetkeksi ihan perusasioihin ja pohditaan, mitä se digitaalinen markkinointi oikein edes on?

Digitaalisen markkinoinnin parhaat alustat ja toteuttamistavat muuttuvat alati ja joskus nopeallakin tahdilla – ainakin verrattuna perinteiseen markkinointiin. Digitaalisen markkinoinnin aallonharjalla pysyminen onkin oma taiteenlajinsa. 

Digitaalisen markkinoinnin integrointi osaksi yrityksen markkinointia vaatii hieman opiskelua ja perehtymistä. Ennen kuin digitaalista markkinointia on hankkimassa tai aloittamassa, on hyvä muodostaa peruskäsitys siitä, mitä sillä tarkoitetaan ja mitä se on. Digitaalista markkinointia ei kuitenkaan kannata pelätä, vältellä tai vieroksua, sillä tekemällä oppii – Myös digitaalisen markkinoinnin salat. 

Mitä se digitaalinen markkinointi sitten on? 

Digitaalinen markkinointi on markkinointia, joka tapahtuu verkossa. Digitaalista markkinointia on niin sosiaalisen median markkinointi, sähköpostimarkkinointi, hakukonemainonta, sisältömarkkinointi, verkkosivut… lista jatkuu. Näitä keinoja kutsutaan digitaaliseksi online-markkinoinniksi. On myös olemassa niin sanottua digitaalista offline-markkinointia, joka tapahtuu televisiossa, puhelimessa, radiossa tai muualla sähköisesti. Digitaalinen offline-markkinointi ei kuitenkaan nimensä mukaisesti vaadi internetiä toimiakseen, ja on kaikille hieman tutumpaa, kuin esimerkiksi hakukoneopimointi tai klikkimainonta.

Digitaalinen markkinointi on siis tuotteiden, palveluiden tai minkä vaan markkinointia, joka tapahtuu millä tahansa sähköisellä päätteellä. Digitaalisen markkinoinnin hyötyjä ovat erinomainen kohdennettavuus, tarkka mitattavuus ja kampanjoiden helppo optimointi – unohtamattakaan vuorovaikutteisuutta asiakkaiden kanssa. 

Kuten missä tahansa muussakin markkinoinnissa, myös digitaalisessa markkinoinnissa on erittäin tärkeää tuntea kohderyhmä, jolle markkinointia kohdennetaan. Ennen digimarkkinoinnin aloittamista onkin hyvä palata asiakkaiden pariin ja selvittää, keitä he oikein ovat, mitkä heidän tarpeensa ja ongelmansa ovat, ja missä he viettävät aikansa. Kun nämä asiat on selvillä, on digitaalisen markkinoinnin suunnitteleminen ja toteuttaminen huomattavasti helpompaa. Muun muassa kanavavalinnat tulee perustua selvitettyyn tietoon kohderyhmän käyttämistä kanavista, sillä kukapa haluaisi tuhlata budjettia TikTok-mainontaan jos kohderyhmä on Facebookissa?

Mitä hyötyä digitaalisesta markkinoinnista on?

Digimarkkinoinnin hyödyntäminen osana kokonaisvaltaista markkinointia kannattaa, sillä;

  • Digitaalisella markkinoinnilla keräät arvokasta tietoa markkinoinnin tehokkuudesta ja asiakkaidesi käyttäytymisestä verkossa.
    Hyödyntämällä tuota tietoa digimarkkinoinnin toimenpiteissä perustat päätöksesi tietoon, etkä mututuntumaan. Näin toimimalla markkinoinnin toimenpiteistä saadaan kannattavampaa.
  • Pystyt kohdentamaan digitaaliset markkinointitoimesi hyvin tarkasti.
    Mainonnan voi kohdentaa demografisten tietojen, kuten iän, sukupuolen tai asuinpaikan mukaan. Voit myös kohdentaa digimarkkinointia sellaisille henkilöille, jotka ovat aiemmin olleet tekemisissä verkkosivusi kanssa.
  • Digimarkkinointi on kustannustehokasta.
    Digimarkkinointia voidaan toteuttaa hyvin pienillä budjeteilla. Kun markkinointitoimet kohdennetaan oikein, esimerkiksi Facebook-mainonnassa voidaan saavuttaa yhden klikkauksen hinnaksi vain 5 senttiä.

Yrityksesi verkkosivut ja verkkokauppa ovat digitaalisten markkinointitoimesi ytimessä.

Siksipä kaiken tulisi lähteä liikkeelle siitä, että verkkosivut ovat hakukoneoptimoidut, käyttökokemukseltaan laadukkaat, sekä responsiiviset, eli ne skaalautuvat aina verkkosivujen käyttäjän päätteen (puhelin, tietokone, tabletti)  mukaan. Myös verkkosivujen sisällön tulee vastata asiakkaan tarpeeseen.

On tärkeää, että tuotteesi ja palvelusi ovat esillä asiakkaan niitä itse hakiessa. Backlinkon tutkimuksen mukaan kolme ensimmäistä Googlen hakutulosta saa 75.1% kaikista hakutulossivun eli SERPin (search engine result page) orgaanisista, eli ei maksetuista klikkauksista. Vain 0.78% kaikista tutkimuksen hakijoista klikkasivat jotain hakutulosten toisella sivulla. Näkyvyyttä hakutulossivun yläosassa voidaan parantaa hakukoneoptimoinnilla ja hakusanamainonnalla. Niistä, ja monista muista digitaalisen markkinoinnin keinoista voit lukea lisää ladattavasta digitaalisen markkinoinnin oppaastamme. 

Alla ladattavasta oppaastamme löydät esittelyn yleisimmille digimarkkinoinnin keinoille. Oppaan avulla pääset alkuun digitaalisen markkinoinnin aloittamisessa, kehittämisessä, tai hankkimisessa. Huomaathan että digitaalisen markkinoinnin maailma muuttuu jatkuvasti. Senpä takia tietoja kannattaakin päivittää tasaisin väliajoin. 

Jos mielenkiintosi heräsi jotain tiettyä digimarkkinoinnin osa-aluetta kohtaan tai haluat muuten tietää lisää, ota yhteyttä meihin – autamme sinua onnistumaan! 

Lataa ilmainen digimarkkinoinnin opas!

Uusin artikkeli

Lisää artikkeleita

Tilaa uutiskirjeemme

Emme tuki sähköpostiasi spämmillä

popa-kaikki-markkinoinnin-palvelut

Käytämme evästeitä parantaaksemme sivun käyttökokemusta. Hyväksyt evästeiden käytön jatkamalla sivun selaamista. Evästekäytäntömme