fbpx
Etusivu » Blog » Opas somemarkkinointikanavien valitsemiseen

Opas somemarkkinointikanavien valitsemiseen

Kuva: Sosiaalisen median kanavat auki älypuhelimella

Popalaiset kokosivat teille kaiken kattavan oppaan, joka auttaa kanavavalinnoissa – on tärkeää, että resurssit kohdennetaan sinne, missä asiakkaatkin ovat. Kuten monessa muussakin markkinoinnissa, myös somemarkkinoinnissa pätee vanha viisaus: Laatu ennen määrää. Kannattaa siis mieluummin valita  2-3 kanavaa, kuin tuutata sisältöä kaikkiin kanaviin. Toivomme, että tästä artikkelista on hyötyä valintoja tehdessä. Kun olette päättäneet somemarkkinoinnin tavoitteet ja kohderyhmät, voitte luntata tästä artikkelista apua kanavavalintoihin. Olkaa hyvä!

Vinkki: jos olet jo harjoittanut somamarkkinointia eri kanavilla, kurkkaa niiden analytiikan puoleen. Somekanavat tarjoavat yrityssivuile analytiikkaa siitä, mitkä demografiat ovat aktiivisimmin tekemisissä sinun yrityksesi kanssa. Jo olemassa olevaa dataa kannattaa aina hyödyntää valintoja tehdessä. Jos olet vasta perustamassa tilejä somekanaville, ei hätää – kerkeät kyllä kerryttämään dataa jota voit jatkossa hyödyntää valintoja tehdessä. Valmiita tutkimuksia suomalaisten somekäyttäytymisestä löytyy Googlesta lukuisia. Pitemmittä puheitta, alla lueteltuna somekanavat, heidän käyttäjäkuntansa ja tietoa mainonnasta. Saa luntata! 

Facebook 

Facebook on maailman suosituin somekanava. 55% suomalaisista käyttää Facebookia – ja paljon käyttääkin: Keskimäärin suomalaiset viettävät aikaa Facebookissa 58 minuuttia päivässä. Facebookin suurin käyttäjäryhmä on 20-44 vuotiaat aikuiset. 

Facebook-mainonnan absoluuttinen ylivoimatekijä on mainonnan erittäin tarkka kohdentaminen juuri haluamillesi kohderyhmille. Facebook omistaa maailman laajimman ja yksityiskohtaisimman kuluttajatietokannan, jonka avulla mainokset saadaan kohdennettua huolellisesti tavoitteesi mukaisille kohderyhmille. Facebook tarjoaa ensiluokkaiset mainonnan kohdentamisen työkalut – Mainontaa voidaan kohdentaa demografisten tekijöiden lisäksi perustuen kiinnostuksen kohteisiin ja aiempaan vuorovaikutukseen yrityksesi kanssa, ns. uudelleenmarkkinointina. Facebookin mainontamahdollisuudet ovat todella laajat – kannattaa rohkeasti kokeilla erilaisia tapoja mainostaa. 

Myös ei-maksettu, eli orgaaninen markkinointi Facebookissa kannattaa  – sillä osoitat, että haluat olla vuorovaikutuksessa asiakkaidesi kanssa ja haluat tarjota ajankohtaisimmat tiedot tuotteistasi tai palveluistasi asiakkaillesi. Orgaanisessa markkinoinnissa kannattaa postata säännöllisin väliajoin, sillä Facebook-sivu, jolle on postattu viimeksi puoli vuotta sitten, ei herätä luottamusta.

Instagram

Instagram on Facebookin omistama kuvien jakamiseen keskittynyt somekanava. Instagramia käyttää joka kolmas suomalainen, ja suosituin se  on 10-24 vuotiaiden keskuudessa. 

Maksettu mainonta Instagramissa hoituu Facebookin kautta – Facebook Business Managerilla voidaan siis sijoittaa mainoksia eriaikaisesti tai samanaikaisesti molempiin kanaviin. Kohdentaminen toimii samalla tavalla kuin Facebookissakin – erittäin hyvin. 

Instagram on myös suosituin vaikuttajamarkkinoinnin kanava. Suuri osa vaikuttajista käyttää pääsääntöisesti Instagramia somekanavanaan. Instagramissa on myös paljon mahdollisuuksia eri formaattien jakoon – tarjolla on Storyt, jotka oletusarvoisesti 24 tuntia näkyvillä ellei niitä tallenna profiiliin, tavalliset kuva- ja videopostaukset, ja lisäksi Reels ja IGTV videoiden jakamiseen. Instagramissa voi myös järjestää livelähetyksiä, jotka ovat esimerkiksi tapahtumien aikana todella hyvä keino välittää materiaalia tapahtumista kiinnostuneille katsojille. Myös Q&A-käytössä live on hyvä. 

Uutuutena Instagram päivitti sovellustaan tukemaan suoraa kaupankäyntiä – Instagramista löytyy nykyään myös Shopping-osio, jonne voit listata tuotteesi tai palvelusi kuluttajien näkyville. Instagramia käyttäessä ei sovi unohtaa hashtagien käyttöä – niiden avulla  tiettyä tagia seuraavat löytävät palvelusi tai tuotteesi kätevästi. 

Twitter 

Twitter on nopeatempoinen mikroblogi, jossa yhden postauksen, eli tviitin pituus voi olla korkeintaan 280 merkkiä. Kannattaa siis pitää asia lyhyenä ja tiiviinä jaarittelun sijaan. Twitteriä käyttää suomessa noin joka kymmenes, tilastokeskuksen tekemän vapaa-ajan käytön kyselyn mukaan. Twitterin käyttö on tavallisinta 15-24 vuotiaiden keskuudessa. 

Twitter tarjoaa myös maksetun mainonnan mahdollisuutta – tuttuun tapaan sinua veloitetaan klikkien perusteella, eikä mainosten näyttämisestä. Mainontaa voi kohdentaa mm. maantieteellisen sijainnin, kielen ja seurattujen käyttäjätilien perusteella. Lisäksi Twitter tarjoaa mahdollisuutta kohdentaa mainontaa perustuen kiinnostuksen kohteisiin tai tiettyjen avainsanojen mukaan. 

LinkedIn 

Linkkari, eli ammattilaisten Facebook, on hyvä kanava B2B-markkinoinnissa. LinkedIn on oiva kanava ammatilliseen verkostoitumiseen.  Suosituinta LinkedInin käyttäminen on 24-44 vuotiaiden keskuudessa.  

LinkedIn toimii loistavana kanavana niin orgaanisessa kuin maksetussakin markkinoinnissa – maksettu mainonta LinkedInissä tosin on huomattavasti kalliimpaa, kuin tyypillisesti. Etenkin rekrytointikampanjoissa ja kampanjoissa, joissa on tärkeää tavoittaa päättävissä rooleissa toimivat henkilöt, kannattaa suosia LinkedIniä – Maksettu mainonta voidaan kohdistaa tyypillisten demografiaan liittyvien vaihtoehtojen lisäksi mm. tittelin, koulutuksen, työkokemuksen, osaamisen ja toimialan mukaan. LinkedIn tarjoaa myös useita erilaisia mainosmuotoja viestimainoksista perinteisiin tekstimainoksiin. 

Snapchat

Snapchat on Snap-yhtiön omistama somekanava. Snapchatissa käyttäjät lähettävät toisilleen kuvaviestejä. Kuvaviestien näytön pituutta voi säätää minimissään yhteen sekuntiin.  Snapchat on suosituinta 10-24 vuotiaiden keskuudessa. Vajaa viidesosa suomalaisista käyttää Snapchatia. Orgaaninen markkinointi Snapchatissa on työlästä, sillä seuraajista on todella kova kilpailu ja sisällön tulee olla todella kiinnostavaa, jotta seuraajia saa hankittua. 

Snapchatissa on mahdollisuus maksettuun mainontaan – Perinteiset, käyttäjän syötteeseen ujutettavat kuva- ja videomainokset ovat mahdollisia Snapchatin avulla. Kohdentaminen tapahtuu demografisilla tekijöillä.  Myös erikoisempi tapa mainostaa on mahdollista – yritykset voivat luoda oman filtterinsä* jota käyttäjät voivat käyttää. Kun filtteri suunnitellaan hyvin, käyttäjät huomaavat sen ja alkavat käyttämään sitä omasta halusta. 

*Filtteri on kuvapalveluissa kasvojen tunnistuksella toimiva ominaisuus. Kun filtterin laittaa kuvapalvelussa päälle, esiintyvät kuvattavan henkilön kasvoilla milloin mitkäkin tehosteet, kuten vaikkapa Snapchatin legendaariset koirankorvat. Myös geofiltterit ovat etenkin tapahtumissa hyvä keino – tapahtuman järjestäjä voi luoda oman geofiltterinsä, jota käyttämällä käyttäjät voivat näyttää kaikille snap-kavereilleen olevansa tapahtumassa. 

Pinterest

Pinterestissä käyttäjät luovat teemallisia tauluja, joihin on mahdollista lisätä muiden käyttäjien lisäämiä asioita – kaavoja, reseptejä, sisustuskuvia, melkeinpä mitä vain. Pinterestissä avainsana on inspiroituminen, jota käyttäjät hakevat vaikkapa kodin sisustukseen tai syntymäpäiväjuhlia varten. Suosituinta Pinterestin käyttö on 20-34  vuotiaiden keskuudessa. 

Pinterest tarjoaa mahdollisuuden maksettuun mainontaan samaan tapaan kuin muutkin somealustat – maksat vain klikkauksista. Mainosmuotojakin on lukuisia kuvamainoksista  karuselleihin ja videomainoksiin. 

TikTok 

TikTok on sovellus, johon luodaan sisältöä samalla kaavalla kuin esimerkiksi Facebookiin tai Instagramiin – sillä erotuksella, että TikTokissa julkaistaan vain videoita. TikTok on vielä verrattain uusi somekanava. Suosituinta TikTokin käyttäminen on 16-24 vuotiaiden keskuudessa. Tällä hetkellä TikTokissa on käytettävissä 3 erilaista mainosmuotoa – InFeed, BrandTakeover, ja TopView. Koska TikTok on videoiden jakamiseen keskittynyt alusta, myös mainokset ovat videomuodossa. Tosin BrandTakeover-muodossa on mahdollista myös käyttää kuvaa, joka näkyy käyttäjälle 3 sekuntia. 

Mikäli kaipaat apua somemarkkinoinin aloittamisessa tai vaikkapa kohderyhmien määrittelemisessä, ota yhteyttä meihin – laitetaan yhdessä somekuviosi kuntoon!

Uusin artikkeli

Lisää artikkeleita

Tilaa uutiskirjeemme

Emme tuki sähköpostiasi spämmillä

popa-kaikki-markkinoinnin-palvelut

Käytämme evästeitä parantaaksemme sivun käyttökokemusta. Hyväksyt evästeiden käytön jatkamalla sivun selaamista. Evästekäytäntömme