Etusivu » Blog » Hakukonemarkkinointi pähkinänkuoressa

Hakukonemarkkinointi pähkinänkuoressa

Näkyvyys verkon hakukoneissa on erittäin tärkeää – jos et ole löydettävissä verkosta, asiakas vie rahansa sille, joka löytyy.

Mutta miten maksimoida näkyvyys hakukoneissa? Miten olla esillä juuri silloin, kun asiakas hakee tietoa palveluusi tai tuotteeseesi liittyvistä aiheista verkon hakukoneissa, kuten Googlessa? Miten ottaa hakukonemarkkinointi osaksi omaa markkinointia?

Hakukonemarkkinointi = Hakukoneoptimointi & hakukonemainonta

Hakukonemarkkinointi voidaan jakaa kahteen eri metodiin –  hakukoneoptimointiin ja  hakukonemainontaan. Molemmilla kuitenkin on sama päämäärä: hakutulosten manipulointi yrityksellesi edullisella tavalla.

Ne kuitenkin eroavat toisistaan oleellisimmin siten, että hakukonemainonta maksaa, hakukoneoptimointi itsessään ei. Hakukoneoptimoinnin toteutus on kuitenkin työlästä ja aikaa vievää asiantuntijatyötä, joten jos resurssit ovat vähäiset, suosittelemme kääntymään asiantuntijan puoleen.

Mitä on hakukonemainonta?

Hakukonemainonta on digitaalisen markkinoinnin muoto ja hakukonemarkkinoinnin metodi, joka tapahtuu hakukoneissa, kuten Googlessa. Mainoksiasi näytetään perustuen siihen, mitä avainsanoja mainoksille on hakukonemainonnan työkaluilla asetettu. Kun joku tekee haun mainoksellesi asettamalla avainsanalla, mainoksesi näkyy Googlessa.

Hakukonemainonnassa et kuitenkaan maksa siitä, että mainostasi näytetään, vaan vasta siitä, kun joku klikkaa mainostasi ja päätyy verkkosivullesi. Klikin hinta riippuu monesta tekijästä ja vaihtelee kilpailun mukaan.

Mainontaa on mahdollista kohdentaa iän, sukupuolen ja sijaintitietojen perusteella. Jos tunnet kohderyhmän, on järkevää rajata ulos sellaiset kohderyhmät, jotka eivät ole sinulle tärkeitä – näin säästät mainonnan budjettiasi. Google-mainonnan voi myös ajastaa tietyille kellonajoille.

Hakukonemainonnan työkalut tarjoavat lisäksi suuren määrän dataa mainontasi tehokkuudesta – siksipä päätökset jatkotoimenpiteistä kannattaakin aina perustaa tuohon saatavilla olevaan dataan.

Miten hakukonemainontaa tehdään?

Me Popalla suoritamme hakukonemainonnan seuraavalla kaavalla:

1. Avainsanatutkimus

Avainsanatutkimuksella määritetään liiketoimintasi kannalta oleellisimmat hakutermit, jotka asetetaan kampanjoihin määrittämään, mitä hakemalla asiakas näkee mainoksesi. Kilpailun vuoksi osa avainsanoista saattaa olla kalliitakin, mutta tyypillisesti yhden klikin hinta on reilusti euron alapuolella.

2. Kampanjan, mainosryhmien ja mainosten luonti

Tässä vaiheessa määritetään kampanjarakenteet, mainosryhmät ja mainokset. Mainosryhmiä kannattaa luoda aina sen perusteella, miten monta hakusanatyyppiä yritykselläsi on perustuen avainsanatutkimukseen. Kun luot mainosryhmät perustuen avainsanatyyppeihin, vältyt siltä, että täysin epärelevantti mainos näytetään asiakkaallesi hänen hakemansa mainoksen luovasta sisällöstä poikkeavalla termillä.

Kuvitellaan, että myyt polkupyöriä, mutta tarjoat myös polkupyörien huolto- ja korjauspalveluita. Luot kaksi mainosryhmää: “Myytävät polkupyörät” ja “Polkupyörän huolto” -mainosryhmät. Myytävät polkupyörät -mainosryhmän avainsanoja voisi olla vaikkapa “polkupyörät lapsille”, “polkupyörät miehille” ja “myytävät polkupyörät”. Polkupyörän huolto -mainosryhmän avainsanoja taas voisivat olla esimerkiksi “polkupyörän huolto oulu” ja “pyörän korjaus oulu”.

Näille kahdelle mainosryhmälle luodaan molemmille omat mainoksensa. Google Adsissa mainosten merkkien määrä on hyvin rajallinen, joten kannattaa luoda mainoksista mahdollisimman houkuttelevat ja pitää asia tiiviinä. Mainoksiin asetetaan Adsin puolella linkit, jotka johtavat verkkosivullesi. Kannattaa siis pitää huolta myös siitä, että verkkosivusi ovat ajan tasalla ja siistit. Sivuja, joille asiakas mainosta klikattuaan päätyy, kutsutaan laskeutumissivuksi. Laskeutumissivu on todella merkittävä osa-alue mainonnan kokonaisuutta, sillä jos sivun sisältö ei vastaa haettua termiä, on nopea poistuminen sivulta taattu lopputulema.

3. Datan keruu mainosten suoriutumisesta

Lempivaihe uusissa kampanjoissa – tässä vaiheessa nostat jalat pöydälle ja odotat, millaisia tuloksia mainonta tuo. Tässä ei kannata hätäillä, vaan antaa dataa kertyä vähintään kaksi viikkoa, mielellään yksi kuukausi.

4. Jatkotoimenpiteet ja kampanjoiden optimointi

Optimoit kampanjat kerätyn datan perusteella – lisää uusia avainsanoja, tarkista, onko budjettia riittävästi ja tärkeimpänä, tarkastele mainonnan tuloksia. Suosittelemme asettamaan kampanjoihin konversioseurannan, kun se on mahdollista. Sen avulla voit mitata helposti kampanjoidesi ROIn. On turhaa syytää rahaa mainontaan, joka ei tuo mitään takaisin. Määritä siis KPI:t ja konversiot kuntoon ennen mainonnan aloitusta.

Hakukoneoptimointi tuo ilmaista liikennettä verkkosivuillesi

Hakukonemarkkinoinnin toinen metodi eli hakukoneoptimointi on joukko toimenpiteitä, joilla pyritään nostamaan verkkosivun sijoitusta hakukoneissa orgaanisesti eli luonnollisesti.

Olemme kirjoittaneet hakukoneoptimoinnista oman blogitekstin. Käy lukemassa täältä, mitä hakukoneoptimointi on ja miten sitä tehdään.

Hakukoneoptimointi on tärkeä osa hakukonemarkkinointia. Ennen kuin alat tekemään hakukonemainontaa, niin huolehdi ensin verkkosivujesi hakukoneoptimointi kuntoon.

Hakukonemarkkinointi osana markkinointia

Kun molempia hakukonemarkkinoinnin metodeja hyödynnetään omassa markkinoinnissa, puhutaan tehokkaasta näkyvyyden kasvattamisesta ja hakukonemarkkinoinnista, joka on tärkeää kaikille yrityksille – kasvava kilpailu alalla kuin alalla takaa sen, että vaikka tänään olisitkin hakukonetulosten ensimmäisellä sijalla, huomenna tilanne voi olla aivan toinen.

Mikäli kaipaat apua hakukonemarkkinoinnin integroimisessa osaksi omaa markkinointiasi, ota yhteyttä meihin – me autamme sinua näkymään!

Uusin artikkeli

Lisää artikkeleita

Tilaa uutiskirjeemme

Emme tuki sähköpostiasi spämmillä

popa-kaikki-markkinoinnin-palvelut

Käytämme evästeitä parantaaksemme sivun käyttökokemusta. Hyväksyt evästeiden käytön jatkamalla sivun selaamista. Evästekäytäntömme