fbpx
Etusivu » Blog » Hakukonemarkkinointi pähkinänkuoressa

Hakukonemarkkinointi pähkinänkuoressa

hakukoneoptimointipaakuva2

Näkyvyys verkon hakukoneissa on erittäin tärkeää – jos et ole löydettävissä verkosta, asiakas vie rahansa sille, joka löytyy. Mutta miten maksimoida näkyvyys hakukoneissa? Miten olla esillä juuri silloin, kun asiakas hakee tietoa palveluusi tai tuotteeseesi liittyvistä aiheista verkon hakukoneissa, kuten Googlessa? Miten ottaa hakukonemarkkinointi osaksi omaa markkinointia?

Hakukonemarkkinointi = Hakukoneoptimointi & hakukonemainonta 

Hakukonemarkkinointi voidaan jakaa kahteen eri metodiin –  hakukoneoptimointiin ja  hakukonemainontaan. Molemmilla kuitenkin on sama päämäärä: Hakutulosten manipulointi yrityksellesi edullisella tavalla. Ne kuitenkin eroavat toisistaan oleellisimmin siten, että hakukonemainonta maksaa, ja hakukoneoptimointi itsessään ei. Hakukoneoptimoinnin toteutus on kuitenkin työlästä ja aikaa vievää asiantuntijatyötä, joten jos resurssit ovat vähäiset, suosittelemme kääntymään asiantuntijan puoleen. 

Hakukonemainonnassa maksat klikkauksista 

Hakukonemainonta on digitaalisen markkinoinnin muoto ja hakukonemarkkinoinnin metodi, joka tapahtuu hakukoneissa, kuten Googlessa. Mainoksiasi näytetään perustuen siihen, mitä avainsanoja mainoksille on hakukonemainonnan työkaluilla asetettu. Kun joku tekee haun avainsanalla, mainoksesi näkyy Googlessa. Hakukonemainonnassa et kuitenkaan maksa siitä, että mainostasi näytetään, vaan vasta siitä, kun joku klikkaa mainostasi ja päätyy verkkosivullesi. Klikin hinta  riippuu monesta tekijästä ja vaihtelee kilpailun mukaan. 

Mainontaa on mahdollista kohdentaa iän, sukupuolen ja sijaintitietojen perusteella. Jos tunnet kohderyhmän, on järkevää rajata ulos sellaiset kohderyhmät, jotka eivät ole sinulle tärkeitä – näin säästät mainonnan budjettiasi. Google-mainonnan voi myös ajastaa tietyille kellonajoille. 

Hakukonemainonnan työkalut tarjoavat lisäksi suuren määrän dataa mainontasi tehokkuudesta – siksipä päätökset jatkotoimenpiteistä kannattaakin aina perustaa tuohon saatavilla olevaan dataan. Me Popalla suoritamme hakukonemainonnan seuraavalla kaavalla:

Avainsanatutkimus
Avainsanatutkimuksella määritetään liiketoimintasi kannalta oleellisimmat hakutermit, jotka asetetaan kampanjoihin määrittämään, mitä hakemalla asiakas näkee mainoksesi. Kilpailun vuoksi osa avainsanoista saattaa olla tyyriitäkin, mutta tyypillisesti yhden klikin hinta on reilusti euron alapuolella. 

Kampanjan, mainosryhmien, ja mainosten luonti
Tässä vaiheessa määritetään kampanjarakenteet, mainosryhmät ja mainokset. Mainosryhmiä kannattaa luoda aina sen perusteella, miten monta hakusanatyyppiä yritykselläsi on perustuen avainsanatutkimukseen. Kun luot mainosryhmät perustuen avainsanatyyppeihin, vältyt siltä että täysin epärelevantti mainos näytetään asiakkaallesi hänen hakevan mainoksen luovasta sisällöstä poikkeavalla termillä. 

Kuvitellaan, että myyt polkupyöriä mutta tarjoat myös polkupyörien huolto- ja korjauspalveluita. Luot kaksi mainosryhmää, “Myytävät polkupyörät” ja “Polkupyörän huolto”- mainosryhmät. Myytävät polkupyörät-mainosryhmän avainsanoja voisi olla vaikkapa “polkupyörät lapsille” “polkupyörät miehille” ja “myytävät polkupyörät”. Polkupyörän huolto- mainosryhmän avainsanoja taas voisivat olla esimerkiksi “polkupyörän huolto oulu” “pyörän korjaus oulu”. 

Näille kahdelle mainosryhmälle luodaan molemmille omat mainoksensa – Google Adsissa mainosten merkkien määrä on hyvin rajallinen, joten kannattaa luoda mainoksista mahdollisimman houkuttelevat ja pitää asia tiiviinä. Mainoksiin asetetaan Adsin puolella linkit, jotka johtavat verkkosivullesi. Kannattaa siis pitää huolta myös siitä, että verkkosivusi ovat ajan tasalla ja siistit. Sivuja, joille asiakas mainosta klikattuaan päätyy, kutsutaan laskeutumissivuksi. Laskeutumissivu on todella merkittävä osa-alue mainonnan kokonaisuutta, sillä jos sivun sisältö ei vastaa haettua termiä, on nopea poistuminen sivulta taattu lopputulema. 

3. Datan keruu mainosten suoriutumisesta
Lempivaihe uusissa kampanjoissa – tässä vaiheessa nostat jalat pöydälle ja odotat, millaisia tuloksia mainonta tuo. Tässä ei kannata hätäillä, vaan antaa dataa kertyä vähintään kaksi viikkoa, mielellään yksi kuukausi. 

4. Jatkotoimenpiteet ja kampanjoiden optimointi 
Optimoit kampanjat kerätyn datan perusteella – lisää uusia avainsanoja, tarkista, onko budjettia riittävästi, ja tärkeimpänä: Tarkastele mainonnan tuloksia. Suosittelemme asettamaan kampanjoihin konversioseurannan, kun se on mahdollista. Sen avulla voit mitata helposti kampanjoidesi ROIn. On turhaa syytää rahaa mainontaan, joka ei tuo mitään takaisin. Määritä siis kpi:t ja konversiot kuntoon ennen mainonnan aloitusta. 

Hakukoneoptimointi tuo ilmaista liikennettä verkkosivuillesi

Hakukoneoptimointi on joukko toimenpiteitä, joilla pyritään nostamaan verkkosivun sijoitusta hakukoneissa orgaanisesti eli luonnollisesti: Siten, että sivusi löytyvät liiketoimintasi kannalta olennaisilla hakusanoilla. Esimerkiksi Oulussa toimivan pyöräkorjaamon liiketoiminnan kannalta oleellisia hakusanoja ovat “pyöräkorjaamo oulu” ja “pyörän korjaus”. Hakukoneoptimointi on työläs ja aikaa vievä projekti, eikä hätähousuille – tulosten näkymisessä voi helposti hujahtaa puolikin vuotta. 

Hakukoneoptimointi voidaan karkeasti jakaa kolmeen osaan – sisäiseen, ulkoiseen ja tekniseen optimointiin. Sisäisellä optimoinnilla varmistetaan sivun ystävällisyys hakukoneita ja sivun käyttäjiä kohtaan. Ulkoisella optimoinnilla eli linkityksellä parannetaan sivuston luotettavuutta  hakukoneiden silmissä. Mitä enemmän linkkejä, sitä luotettavampi sivusto on. Teknisellä optimoinnilla varmistetaan sivuston toimivuus ja nopeus. Hakukoneoptimointi ei kuitenkaan ole nopea prosessi ja haluttujen tulosten saavuttamiseen voi kulua kuukausia. Sivujen sijoittuminen hakutuloksissa elää jatkuvasti, Googlen etsiessä ja määritellessä parasta mahdollista sivua vastaamaan hakijan tarpeita. Hakukoneoptimoinnista voit lukea lisää täällä.

Sisäistä optimointia on muun muassa sivuston sisällön optimointi määritetyille hakusanoille. Organisaatiosi oleellisimmat hakusanat määritellään hakusana-analyysin avulla. Sisäiseen optimointiin kuuluu lisäksi muun muassa sivujen otsikointi.  Se on hyvin tärkeä osa hakukoneoptimointia, sillä sivujen otsikot auttavat niin hakukoneita kuin hakijoitakin ymmärtämään, mitä sivusi pitää sisällään. Sisäistä optimointia on myös metakuvauksien luonti, tekstisisällön optimointi sekä sisäinen linkitys. 

Sivujen ulkoista optimointia ovat ulkopuolisilta sivustoilta verkkosivuillesi kohdistuvat linkitykset. Näitä linkityksiä voivat olla esimerkiksi sosiaalisessa mediassa olevat linkit tai muilta sivustoilta sivuillesi johtavat linkit. Googlen huomiota enemmän saavat ne sivut, jotka ovat saaneet linkityksiä muilta sivuilta. Kaikki linkitykset eivät kuitenkaan ole saman arvoisia keskenään. Mikäli linkityksiä sivustolle tulee Googlen algoritmien mukaan ”hämäriltä” verkkosivuilta, voi olla, että linkitys vaikuttaakin negatiivisesti verkkosivujesi sijoitukseen hakukoneissa

Verkkosivujen tekninen optimointi tarkoittaa sivuston nopeuden optimointia paremmaksi, mobiilikäytettävyyden parantamista, sivuston valikkojen ja navigoinnin selkeyttämistä, URL-otsikkojen rakenteen parantamista, sekä sivuston uudelleenohjauksien määrittämistä.

Hakukoneoptimointi prosessina 

Nykytilanneanalyysi 
Kartoita, mikä on sivustosi orgaanisen liikenteen tämän hetkinen tilanne. Jos Google Search Console ei ole jo käytössä, ota se käyttöön tässä vaiheessa. Sieltä näet mm. hakusanat, joilla asiakas päätyy sivuillesi tai joille sivustosi sijoittuu hakukoneiden tulossivulla. Myös Ahrefs on nykytilanteen kartoittamiseen hyvä väline – Se on ilmainen, ja antaa osviittaa kaikista hakukoneoptimoinnin osa-alueista sivullasi. Myös  Google Analyticsin puolelta näet dataa  siitä, mikä on orgaanisen liikenteen tilanne sivullasi. 

Toimenpidesuunnitelma ja niiden tekeminen 
Suunnittele, määritä ja prioriosoi hakukoneoptimoinnin tekeminen sivullasi – kriittiset virheet, kuten 404-sivut ja kuvat sekä virheelliset linkitykset kannattaa poistaa pikimmiten. Tee toimenpiteet tekemäsi listan avulla.

Seuraa tilannetta
Seuraile vaikka kuukauden välein, miten tilanne lähtee paranemaan sivullasi – Älä kuitenkaan tee hätiköityjä päätöksiä, vaan anna hakukoneiden rauhassa indexoida mahdolliset uudet sivusi sekä muutokset sivuillasi. 

Uusi analyysi ja jatkotoimenpiteet
Suorita uusi analyysi, tee uusi toimenpidelistaus. Tätä sykliä jatkuvasti pyörittämällä parannat sivusi näkyvyyttä hakukoneissa. 

Hakukonemarkkinointi osana markkinointia

Kun molempia hakukonemarkkinoinnin metodeja hyödynnetään omassa markkinoinnissa, puhutaan tehokkaasta näkyvyyden kasvattamisesta ja hakukonemarkkinoinnista, joka on tärkeää yritykselle kuin yritykselle – kasvava kilpailu alalla kuin alalla takaa sen, että vaikka tänään olisitkin hakukonetulosten ensimmäisellä sijalla, huomenna  tilanne voi olla aivan toinen. 

Mikäli kaipaat apua hakukonemarkkinoinnin integroimisessa osaksi omaa markkinointiasi, ota yhteyttä meihin – me autamme sinua näkymään!

Uusin artikkeli

Lisää artikkeleita

Tilaa uutiskirjeemme

Emme tuki sähköpostiasi spämmillä

popa-kaikki-markkinoinnin-palvelut

Käytämme evästeitä parantaaksemme sivun käyttökokemusta. Hyväksyt evästeiden käytön jatkamalla sivun selaamista. Evästekäytäntömme