fbpx
Etusivu » Blog » Ketterä markkinointi – mitä ja miten?

Ketterä markkinointi – mitä ja miten?

Light Purple and White Fashion Back to Business Landscape Banner

Kaupallinen ärsykevirta haastaa meitä joka päivä. Ostamiseen tyypillisesti kuuluva vertailu tehdään omatoimisesti viime metreillä verkossa. Ystävän suosittelu painaa enemmän kuin brändin oma arvolupaus. Voiko perinteiseen markkinointiin pitäytyvä vuosikellomarkkinoija pärjätä tässä kiivaassa huomiokilpailussa ketterälle ja nopeasti oppivalle markkinoijalle? Miksi sinunkin tulisi ottaa käyttöön ketterä markkinointi?

Kysymys on hieman johdatteleva ja vastaus on looginen. Eipä oikein. Mitä yrityksen tulisi siis tehdä ollakseen ketterä ja saadakseen viestinsä läpi tässä digitaalisessa ja analogisessa ärsykeviidakossa? 

Ketterä markkinointi vastaa tehokkaasti muuttuneen kuluttajakäyttäytymisen ja informaatiotulvan haasteeseen. 

Ketterä startup, ketterä markkinointi – mistä on kyse

Käsitteenmäärittely auttaa alkuun ketterälle polulle: ketterä markkinointi on suora suomennos englanninkielisestä lean marketing -käsitteestä, joka alun perin juontaa juurensa Eric Riesin kirjasta The Lean Startup. Myös termi agile marketing kuvaa samaa asiaa. 

Riesin kirja kiteyttää ajatuksen ketterästä tuotekehityksestä, jonka mukaan tuotekehittäjän on pyrittävä saamaan markkinoille oma MVP:nsä (minimum viable product)  – se ensimmäinen pelkistetty versio tuotteesta – niin nopeasti kuin mahdollista saadakseen palautetta asiakkailtaan niin pian kuin mahdollista. 

Ketterät menetelmät ovat siis jo vuosien takaa tuttuja ohjelmistokehityksestä; tavoitteena on suunnitella kevyesti, rakentaa proto pikaisesti ja testata ajatusta autenttisessa ympäristössä oikeilla asiakkailla. Sitten oppia palautteesta ja parantaa protoa. Tässä siis yksi tekemisen “iteraatio”.

Sama ajatusmalli on sovellettavissa markkinointiin: kampanjat ja tuotokset on saatava ulos “julkiseen testaukseen” niin pian kuin mahdollista. Tällainen ajattelu- ja toimintamalli ei jätä tilaa perfektionismille, koska se täydellinen oma luova idea ja lopputuotos on laitettava heti synnyttyään alttiiksi kohderyhmän palautteelle.  

Ketterä markkinoija ajattelee ja toimii siis hyvin joustavasti – hänelle jokainen markkinointiaktiviteetti on oppimisen mahdollisuus ja askel eteenpäin kohti tehokkaampaa asiakashankintaa ja asiakastyytyväisyyttä.  

Markkinoinnin vuosikelloista ketterään suunnitteluun

Markkinoijien ikiaikainen tapa on koota voimavaransa vuoden loppua kohden ja brainstormata kasaan kokonainen markkinoinnin vuosisuunnitelma budjetteineen seuraavalle vuodelle. Vuosikellossa lyödään lukkoon kanavat joissa halutaan näkyä, tapahtumat joihin halutaan osallistua, kampanjat ja nostot, jne.

Tuskallistahan se on – pyrkiä joulukuussa ennustamaan mitä juuri ensi vuoden elokuussa kannattaa tehdä ja mihin satsata niukat voimavaransa, sekä rahalliset että inhimilliset. Kuka meistä omistaa kristallipallon, jonka avulla tämä tehdään hyvin? Niin, ja kenen älynystyröillä varmistetaan, että se elokuinen suunnitelma vastaa juuri siihen silloiseen liiketoimintatarpeeseen ja markkinatilanteeseen? 

Ketterällä markkinointi vastaa tähän haasteeseen. Suunnitelkaamme alkajaisiksi vasta uuden vuoden ensimmäisen kvartaalin. Tarkalleen ottaen ensisijaisesti tammikuu. Tavoite? Mittarit? Budjetti? Kanavat? Kampanjat? Tapahtumat? Sisällöt? Tammikuun lopussa sitten katsotaan dataa ja pohdtaan mitä helmikuussa kannattaisi datan pohjalta tehdä, ja missä tilanteessa yritys ylipäätään on. Hyvin suunniteltu ja tehokkaasti toteutettu lyhyt jakso on parempi kuin sokeasti toteutettu epämääräinen ja intohimoton suunnitelma.

Käytännön esimerkiksi jos yrityksen kapasiteetti on yllättäen ylimyyty helmikussa, silloin voisi olla syytä tehdä enemmän brändimarkkinointia kuin satsata ankarasti konversiomarkkinointiin.

Ketterän markkinoinnin ilmentymiä 

  • Varataan vuosibudjettiin rahaa nopeisiin reagointeihin ja kampanjoihin
  • Toteutetaan vikkelästi kotisivulle ohjautuvia testiluontoisia klikkikampanjoita, vaikka se täydellinen ländäri vielä antaa odottaa itseään
  • Päivitetään markkinointimateriaaleja säännöllisesti myyntitiimin palautteen pohjalta
  • Testataan uutta palvelu- tai tuoteideaa potentiaalisten asiakkaiden kanssa hyvissä ajoin ennen tuotesuunnittelun aloittamista
  • Allokoidaan markkinoinnin budjetoinnissa tietty % resursseja nopeatahtiseen tekemiseen ja budjetointi sidotaan muutamana kuukauteen kokonaisen vuoden sijaan. 

Ketterä (markkinointi)organisaatio

Mitä ketteryys sitten vaatii tiimiltä ja organisaatiolta? Ketteryyden puolesta on helppo liputtaa, sillä ajatus on maalaisjärkinen ja tukee yrityksen tuloksellisuutta myös lyhyellä aikajaksolla. Puheista tekoihin siirtyminen on kuitenkin isompi askel, ja vanhoista tavoista irtipääseminen on useimmille meistä vaikeaa.  

Ketteryyteen ei päästä työkalujen ja yksilösuoritusten kautta. Aidosti ketterä toiminta ja ketterä markkinointi edellyttää erityistä tiimin ilmapiirin, ajattelun ja prosessien joustavuutta: sekä johdolta että tiimiltä on löydyttävä henkistä tilaa kokeilevalle kulttuurille, ennakkoluulottomalle testailulle ja investoinneille ennalta tuntemattomiin kohteisiin – jotka eivät välttämättä tuota muuta kuin arvokkaita oppiläksyjä jatkotekemistä varten. Prosessien on joustettava jäykästä suunnittelusta ja pitkistä harppauksista kohti näppäriä taktisia kokeiluja.

Tarkoittaako ketteryys siis, että markkinointistrategiaa ei enää tarvita vaan taktisilla pikavedoilla päästään tavoitteeseen? Eipä suinkaan! Ilman strategian tuomia suuntaviivoja myös ketterä markkinointi on haulikolla ilmaan ampuista. 

Liiketoimintaa tukeva markkinointistrategia viedään käytäntöön ketterin keinoin, valituissa kanavissa, älykkään kohdentamisen ja kohderyhmälle soveltuvien sisältöjen avulla. 

Ketterät työkalut- ja menetelmät eivät yksin riitä. Yrityksen on organisaationa kyettävä siirtymään epämukavuusalueelle, kun testataan uusia tapoja toimia. Jos epäonnistumisen pelko on liian suuri, koska tekijä pelkää saavansa sormilleen epäonnistumisista, ketterästi on vaikea tai peräti mahdoton toimia. Silloin onnistumisen varmistaminen ylittää kokeilemisen ja uuden oppimisen halun.

Ketteryyden tuominen organisaatioon onkin oltava siis erityisesti johdon agendalla.  

Uusin artikkeli

Lisää artikkeleita

Tilaa uutiskirjeemme

Emme tuki sähköpostiasi spämmillä

popa-kaikki-markkinoinnin-palvelut

Käytämme evästeitä parantaaksemme sivun käyttökokemusta. Hyväksyt evästeiden käytön jatkamalla sivun selaamista. Evästekäytäntömme