fbpx
Etusivu » Blog » Sisältömarkkinoinnin ABC

Sisältömarkkinoinnin ABC

sisallontuotanto_paakuva

Mitä on sisältömarkkinointi? 

Sisältömarkkinointi on markkinointia, jossa yrityksesi tarjoaa kohderyhmiäsi hyödyttävää sisältöä digitaalisissa kanavissa – somessa, verkkosivuilla, uutiskirjeinä – liidejä kerryttäen. Sisältömarkkinointi on sisällön luomisen, suunnittelun, jakelun ja julkaisemisen prosessi, jonka päämääränä on tavoittaa kohderyhmä. Sisältömarkkinoinnilla voidaan nostaa bränditietoisuutta, myyntiä ja kattavuutta. 

Sisältömarkkinoinnin tyylejä ja kanavia on monenlaisia, mutta kaiken sisällön jakamisen tulisi aina perustua tietoon kohderyhmästäsi – ei ole kannattavaa keskittää sisältöjen jakaminen Facebookiin, jos kohderyhmä on Twitterissä. Siksipä sisältömarkkinoinnin suunnittelu kannattaa aloittaa kohderyhmää tutkimalla. Tapoja ja tyylejä toteuttaa sisältömarkkinointia on valtava määrä – Verkko on pullollaan chattibotteja, podcasteja, videoita, kuvia, soittolistoja, blogipostauksia, somepostauksia, oppaita, uutiskirjeitä ja asiakaslehtiä, joista ammentaa inspiraatiota. Mikä parasta: Hyvä sisältö on aina kierrätettävissä. Blogipostauksesta  saa tiivistettyä infograafin, podcastista artikkelin, ja videosta somepostauksen. 

Mitä hyötyä sisältömarkkinoinnista on? 

Laadukkaalla sisällöllä voit:

saavuttaa asiakkaidesi luottamuksen.

Ajankohtaisia ja teemaltaan informatiivisia sisältöjä jakamalla luot yrityksestäsi asiantuntevan ja luotettavan kuvan. Mitä enemmän luot arvoa asiakkaillesi, sitä enemmän he yritykseesi luottavat.

rakentaa brändillesi tietoisuutta.

Kun jaat kohderyhmääsi kiinnostavaa ja niille hyödyllistä sisältöä, kasvatat samalla brändisi tietoisuutta. Alati kovenevan kilpailun aikoina se, että kuluttajat tietävät yrityksesi olemassaolosta, on erittäin tärkeää liiketoiminnan kannalta.

generoida liidejä.

Kun jaat sisältöjä, jotka rakentuvat tuotteidesi tai palvelujesi ympärille, yrityksesi voi saada verkkosivuille entistä tärkeämpiä liidejä. Mitä enemmän julkaiset sisältöjä verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa, sitä enemmän saat mahdollisuuksia kohderyhmäsi sitouttamiseen.

Kun jakamasi sisältö on laadukasta, sen voima piilee tässä: Samalla kun sinä saat organisaatiollesi huomiota ja tuloksia, asiakkaasi saa hyötyä jakamastasi sisällöstä. Laadukkaalla sisällöllä siis sekä sinä että asiakkaasi voittavat. Laadukasta sisältöä voi myös kierrättää useasti monessa eri kanavassa erilaisissa muodoissa. Eikö kuulostakin hyvältä?

Miten aloittaa sisältömarkkinointi? 

Sisältömarkkinointia, kuten mitä tahansa muutakin markkinointia varten on hyvä luoda suunnitelma. Sisältösuunnitelma määrittää, miten erilaisia sisältöjä, kuten kuvia, tekstejä, videoita ja infograafeja käytetään asiakkaan ostopolun eri vaiheissa eri kanavissa. Ilman hyvää sisältösuunnitelmaa sisällöistä usein muodostuu tarkoituksettomia ja hajanaisia julkaisuja, joiden ydinviesti ja perimmäinen tarkoitus on epäselvä. Sisältösuunnitelma helpottaa ja tavoitteellistaa organisaatiosi medioiden jakelua.

  1. Aseta tavoitteet 

Aseta sisältömarkkinoinnille tavoitteet, jotka ovat mitattavissa. Tavoitteiden tulisi pohjautua liiketoiminnan tavoitteisiin. Suosittelemme SMART-tavoitteiden asettamista. 

SMART-tavoite on:

S – Specific, tarkasti määritelty. ”Myynnin lisääminen” ei siis riitä. 

M – Measurable, mitattavissa. Esimerkiksi: ”Haluamme 20% lisää yhteydenottoja.”

A – Attainable, saavutettavissa. Tavoitteet ovat tehty saavutettaviksi. Ei kannata siis lähteä heti tavoittelemaan kuuta taivaalta, vaan kannattaa pysyä realistisena. 

R – Relevant, relevantti. Tukeehan tavoite liiketoimintaa?

T – Time-bound, aikataulutettu. Esimerkiksi: ”Haluamme 20% lisää yhteydenottoja 16.7 mennessä.”

SMART-mallia noudattamalla tavoitteista tulee selkeitä sekä markkinoinnin onnistuneisuutta on loppuvaiheessa helppo analysoida. Tavoitteita voi muodostua useita, mutta suositus on, että yksi tavoitteista otetaan päätavoitteeksi ja loput sivutavoitteiksi. Yhteen tavoitteeseen on helpompi tarttua kiinni, kuin moniin toisistaan poikkeaviin tavoitteisiin.

  1. Määritä mittarit 

Digitaalisen markkinoinnin maailmassa puhutaan KPI-mittaristosta. Lyhenne KPI tulee sanoista Key Performance Indicator, eli vapaasti suomennettuna mitattava arvo, joka osoittaa, miten tavoitteisiin on päästy. Määritä mittarit tavoitteiden mukaan. Alla esimerkki KPI-mittaristosta: 

TavoiteKPI:t
BränditietoisuusUutiskirjeen tilaajatSomeseuraajatSomemaininnat
Myynnin lisääminen MyynnitYhteydenotot Verkkovieraiijat 
  1. Aloita sisältöjen suunnittelu 

Jotta voit suunnitella sisällön tyylit ja käytettävät julkaisukanavat, sinun tulee ensin pohtia kohderyhmääsi ja ostajapersooniasi. Voit käyttää apuna seuraavia kysymyksiä: 

Mitä kuluttajat tarvitsevat sinulta? 

Millaisia haasteita heillä on? 

Miksi he tarvitsevat tuotettasi tai palveluasi? 

Kuinka voit auttaa heitä? 

Missä he viettävät aikansa? 

Kun olet vastannut kysymyksiin, sinulla on jo hyvä kuva kohderyhmästä ja sisältösi tyylistä. Sisältöjen tyylin suhteen ei kuitenkaan kannata olla liian ahdasmielinen ja määrittää omaa sisältöä olemaan esimerkiksi pelkästään blogipostauksia, sillä kuten jo edellä mainittua, hyvän sisällön voi aina kierrättää.  

  1. Valitse kanavat 

Valitse liiketoimintasi kannalta oleellisimmat kanavat. Oman verkkosivun blogi, Facebook vai LinkedIn?

  1. Budjetoi

Tarvitsetko sisällöillesi maksettua mainontaa, entäpä työkaluja sisällön luomiseen ja hallinnointiin? 

  1. Luo ja jaa sisältöä

Luo ja jaa sisältöä kanavissasi. Avuksi kannattaa rakentaa esimerkiksi Excel-pohjainen julkaisueditoriaali, jolla helpotat sisältöjen jakamista ja hallinnointia. Välttääksesi viime hetken panikoinnin sisältöjen suhteen, kannattaa luoda sisältöä etukäteen ja määrittää näille julkaisupäivät & kellonajat. 

  1. Analysoi ja mittaa 

Viimeisenä muttei missään nimessä vähäisempänä – analysoi ja mittaa, miten sisällöt purevat kohderyhmääsi. 

Voilá, olet nyt luonut sisältösuunnitelman! Mikäli jokin kohta jäi mietityttämään – ota meihin yhteyttä alla olevalla linkillä tai chattibotilla!

  

Uusin artikkeli

Lisää artikkeleita

Tilaa uutiskirjeemme

Emme tuki sähköpostiasi spämmillä

popa-kaikki-markkinoinnin-palvelut

Käytämme evästeitä parantaaksemme sivun käyttökokemusta. Hyväksyt evästeiden käytön jatkamalla sivun selaamista. Evästekäytäntömme